پیوت پوینت چیست؟

پیوت ها سطوح قیمتی مهمی هستند که نقش حمایتی و مقاومتی را بازی می کنند. پیوت پوینت ها برای دوره های زمانی مختلف مانند هفتگی، ماهانه، فصلی یا سالیانه و حتی دوره های کوچکتر محاسبه می شوند. بسته به دوره معاملاتی کوتاه مدت تا بلند مدت از پیوت های با دوره زمانی مختلفی استفاده می شود.

نقش حمایتی و مقاومتی پیوت ها را در شکل زیر مشاهده می کنید.

نقش پیوت پوینت

روش محاسبه پیوت پوینت ها

پیوت پوینت میانگین استاتیک نوسانات قیمت در دوره زمانی قبل است که با فرمول های مختلفی محاسبه می شود. اما عمومی ترین آن بر اساس قیمت های پایین ترین، بالاترین و قیمت بسته شدن است. این فرمول نیز به دو صورت ساده و وزنی قابل محاسبه است.

اگر C آخرین قیمت، H بالاترین قیمت و L کوچکترین قیمت دوره زمانی قبل باشد مقدار پیوت پوینت بر اساس فرمول زیر (به صورت وزنی) محاسبه می شود.

PP = (H + L + 2*C) / 4

پیوت پوینت خود به عنوان سطح حمایت و مقاومت اولیه می باشد. اما سطوح دیگری نیز بر اساس پیوت پوینت با درجه اهمیت کمتری قابل محاسبه است. اگرچه این سطوح دارای قدرت کمتری نسبت به پیوت پوینت اولیه هستند اما باز هم می توانند واکنش قیمتی مهمی را ایجاد کنند.

سایر سطوح پیوت که در واقع سطوح مقاومتی (Resistance) (R) یا حمایتی (Support) – (S) می باشند، بوسیله فرمول های زیر محاسبه می شوند:

  • R3 = H + 2*(PP-L)
  • R2 = PP + (H – L)
  • R1 = (2*PP) – L
  • S1 = (2*PP) – H
  • S2 = PP – (H – L)
  • S3 = L – 2*(H – PP)

میانگین متحرک 200

میانگین متحرک 200، یک میانگین داینامیک است که نمایانگر میانگین قیمت 200 کندل گذشته است. این میانگین متحرک می تواند به صورت نمایی یا ساده باشد. همچنین می تواند بر مبنای قیمت های مختلف مانند قیمت بسته شدن یا بالاترین و پایین ترین قیمت محاسبه شود.

در بورس ایران با توجه به محدودیت نوسان و ساعات کم معامله، عمدتا از میانگین نمایی 200 روزه بر مبنای قیمت بسته شدن استفاده می شود.

این میانگین متحرک 200 روزه، نقش حمایت و مقاومت قوی ای را بازی می کند. هر چند این میانگین 200 کندلی را برای سایر دوره های زمانی مانند ساعتی و … نیز می توان استفاده کرد اما، به خصوص در بازارسهام و دیتای روزانه این نقش به خوبی قابل مشاهده است.

نقش میانگین 200

استراتژی های معاملاتی بر اساس پیوت پوینت ها

از پیوت پوینت ها در استراتژی های معاملاتی به شکل های مختلفی استفاده می شود. اغلب معامله گران، پیوت ها را با سایر ابزارهای تکنیکال ترکیب می کنند. بنابراین موفقیت یک سیستم پیوتی تا حد زیادی به تبحر معامله گر در ارتباط دادن آن با سایر ابزارهای تکنیکال بستگی دارد.

سایر ابزارهای تکنیکال قابل استفاده می تواند از یک MACD یا Moving Average ساده گرفته تا سایر ابزارهای پیچیده تر تحلیل تکنیکال باشد. بسته به سبک معاملاتی معامله گر، پیوت ها را می توان تقریبا با تمامی ابزارهای تکنیکال ساده یا پشیرفته مانند روشهای کلاسیک، امواج الیوت و … ترکیب کرد.

استفاده از پیوت ها به عنوان واچینگ لیست

یکی از استراتژی های بر پایه پیوت ها، استفاده از پیوت ها برای تشخیص مناطق امن سرمایه گذاری است.

ابتدا با توجه به دوره معاملاتی مورد نظر که کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت است، سه لیست سبز، زرد و قرمز بر مبنای پیوت ها و میانگین متحرک 200 روزه تهیه می شود. لیست سبز نشاندهنده سهم های با ریسک کم، لیست زرد نشاندهنده سهم های با وضعیت بلاتکلیف و لیست قرمز نشاندهنده سهم های با ریسک بالا هستند.

از لیست سبز پیوتی می توان به عنوان واچینگ لیست برای تحلیل سهام با ریسک کم و یا مستعد رشد استفاده کرد. البته لازم بذکر است که این لیست به تنهایی نشاندهنده رشد سهم در آینده نیست و لازم است از روشهای تحلیلی دیگر برای تصمیم گیری در مورد روند تغییرات قیمت سهم استفاده نمود. این لیست تنها یک واچینگ لیست به منظور فیلتر کردن سهام های ارزنده برای انجام سایر تحلیل ها و صرفه جویی در وقت است.

برای مشاهده واچینگ لیست های پیوتی برای دوره های معاملاتی مختلف بر روی لینک های زیر کلیک نمایید:

برای یادگیری بیشتر می توانید در کلاس های آقای نیما آزادی از طریق وب سایت cyclicalwaves یا باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه، ثبت نام نمایید.